Suunnittele harkat

Oletko miettimässä friba-aiheisten harkkojen, lajikokeilun tai liikuntatunnin pitämistä etkä tiedä missä ja miten ne järjestää? Ei huolta, tässä muutama käytännön vinkki joiden avulla pääset alkuun.

Harjoituspaikan valinta

Hyvä harjoituspaikka on hiekka- tai nurmikenttä. Kentälle on helpoin järjestellä ryhmä turvallisesti siten, ettei aika mene esimerkiksi tiimatolle jonottamiseen tai muiden pelaajien väistelyyn. Hiekalle on myös helppo merkitä heittopaikat sekä maalialueita. Jalkapallomaalit toimivat hyvinä tähtäyspisteinä tai kierrettävinä esteinä.

Harjoitusvälineet

Helpointa on, jos käytössäsi olisi noin yksi kori jokaista 6-10 junioria kohden. Kannettavat korit ovat monikäyttöisimpiä. Isompi ryhmä kannattaa jakaa välillä esimerkiksi putti- ja heittoryhmään.

Kumilätkillä ja tötsillä voit merkata heittopaikat, motoriikkaharjoitteet ja pelialueet. Lisävinkkejä välineisiin löydät tästä kirjoituksesta.

Harjoitusten rakenne

Vaikka frisbeegolf ei olekaan juoksulaji, tulisi juniorien liikuntaharrastuksen aina olla monipuolisesti kuntoa ja motorisia taitoja kehittävää. Samalla opitaan myös pitämään yhdessä hauskaa liikunnan parissa.

Alla näet kaksi esimerkkiä harjoitusten rakenteesta. Harjoitusten kaksi pääosiota ovat: 

  • Lämmittelyosio, johon voi sisällyttää erilaisia motorisia ja kuntohaasteita
  • Lajiopetus- ja harjoitteluosio, jossa voidaan käydä läpi tekniikkaa sekä saada heitto- ja puttiharjoitusta. Jos ohjaajia on useampi, kannattaa tämä osio toteuttaa kiertoharjoitteluna. Näin saadaan mm. maksimoitua toistojen määrä.

Vinkkejä harjoitusten eri osioihin löydät Harkkapankista. Voit myös kokeilla jotain valmiista esimerkkiharjoituksista